Kleine Veranderingen, Groot Resultaat: Minder Verspilling tijdens de feestdagen

minder verspilling kerstpakket

“Verspilling is als die ene sok die altijd verdwijnt in de was; irritant en overal,” zegt Kees Hoksbergen, directeur van Fitbox. We verspillen dagelijks veel meer dan we denken. Of het nu gaat om papier, water of zelfs energie; verspilling zit in kleine hoekjes. De feestdagen spannen vaak de kroon. Maar er is hoop! Met de Verspillingsvrije Week net achter de rug is het tijd om steeds wat meer bewustzijn te creëren richting de feestdagen om verspilling tegen te gaan.

Waar verspilling is, is ook een oplossing

We verspillen genoeg energie om een hele stad een jaar lang van stroom te voorzien door apparaten aan te laten. Van overmatig printen tot het onnodig laten branden van lampen, van voedsel weggooien tot het verspillen van bouwmaterialen. De lijst is lang, maar het goede nieuws is dat voor elke verspilling een oplossing is. Zoals het gebruik van digitale nota’s in plaats van printen, of herbruikbare mokken in plaats van wegwerpkoffiebekers. Maar waarom is dit zo belangrijk?

Jaarlijks worden miljoenen bomen gekapt voor papier dat we maar één keer gebruiken. Veel grote organisaties doen hier nog steeds aan mee. Facturen die bij bestellingen er bij gedaan worden of verzekeringspolis die met de post op papier verstuurd blijft worden. Waarom niet digitaal? Of waarom niet meer investeren in kwaliteit of langdurig gebruik van producten? Of zoals we bij ons op kantoor vaak aangeven, waarom niet investeren in non-food producten in jouw kerstpakket.

Voedsel spant de verspillingskroon

Nederlanders gooien per jaar zo’n 34 kilo voedsel per persoon weg. “Ongeveer een kwart van al het voedsel in Nederland wordt nooit gegeten,” zegt Kees. “Stel je voor, een kwart! Dat is alsof je elke vierde hap gewoon op de grond gooit. En dat is nog maar het begin. Met zoveel energie die gaat in de productie, vervoer en verwerking, is het cruciaal dat we onze verspilling verminderen.”. Met Fitbox investeren we inmiddels al meer dan 10 jaar in onze missie om dit te voorkomen. Dat is bijvoorbeeld ook de reden waarom wij vooral investeren in producten voor langdurig gebruik, of duurzame snacks als er toch iets van eten in onze kerstpakketten wenselijk is. Producten die NIET na twee jaar alsnog in de kast liggen.”

Gelukkig zijn er initiatieven zoals de Verspillingsvrije Week die ons als mens helpen. Enkele van hun top tips zijn: het gebruik van een ‘Eerst Op’ tape in je koelkast voor restjes, weten dat als alle Nederlanders een week lang geen voedsel verspillen we miljoenen maaltijden besparen, en het downloaden van een gratis restjes-receptenboekje. Wist je bijvoorbeeld dat je komkommer beter buiten de koelkast kunt bewaren? Of dat de gemiddelde Nederlander zo’n 3 boterhammen per week kan redden van de afvalbak? “Elke keer als ik een boterham red, voel ik me een beetje een superheld,” grapt Kees.

Online Shoppen: Milieubewustzijn ver te zoeken bij Retouren

Recentelijk had een medewerker van ons een nogal frustrerende ervaring met een online winkel. Deze had een stralend paar witte schoenen besteld, maar toen ze arriveerden, bleken ze al gedragen en bevlekt te zijn. Na een gesprek met de klantenservice was het advies ze terug te sturen. De voorzichtige suggestie werd gedaan of een korting niet beter was, zodat ze kon proberen de schoenen zelf schoon te maken. Het antwoord? Een magere 10% korting. Ze probeerde het vanuit milieuoogpunt te bekijken: “Het heen-en-weer verzenden, herverpakken, de uitstoot van bezorgbusjes; dat kost toch veel meer dan een simpele korting?” Maar de argumenten vonden geen gehoor.

Het is treurig hoe sommige grote bedrijven liever het milieu extra belasten dan een oplossing te zoeken die zowel klantvriendelijk als milieubewust is. Wat een gemiste kans. Gelukkig kiest een bedrijf zoals Amazon wel vaak voor die oplossing.

Verbeter de wereld…

Verbeter de wereld, begin bij jezelf wordt er dan gezegd. Wij staan bekend om onze duurzame en gezonde kerstpakketten, verspilling tegengaan is ook in onze branche sterk aanwezig. “Na de feestdagen gaat er zoveel ongebruikt de prullenbak in,” zegt Kees. “Maar met onze duurzame kerstpakketten geef je echt een statement. Geen onnodige frutsels, maar dingen waar mensen écht wat aan hebben.” En dat alles in een milieuvriendelijke verpakking, verstuurd door fietskoeriers!

Verspilling verminderen is niet alleen goed voor de planeet, maar ook voor je portemonnee. Elke keer dat je kiest voor een duurzaam en gezonder alternatief, maak je een verschil,” aldus Kees. “En met onze kerstpakketten kun je dat verschil voelen. Van duurzame snacks tot milieuvriendelijke gadgets, het is een kerstpakket met een boodschap.”

Hoe ga jij verspilling tegen? Laat het ons weten! En onthoud: elke kleine stap helpt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *